Johanna Broman Åkesson 2025-02-27
Johanna Broman Åkesson lockade många, ja väldigt många till sin föreläsning om Povel Ramel. Hon började med att citera Povel själv ur hans memoarer där han beskriver den tragiska händelsen då båda hans föräldrar förolyckades i en bilolycka, där den då femtonårige pojken även var med, men mirakulöst klarade sig. Den oerhörda sorg som drabbade honom kom att prägla honom i hela hans liv. Man kan bearbeta sorg på olika sätt och det sätt Povel valde kom att ge oss alla så mycket glädje, värme och sann humanism, eftersom han utvecklade ett bakvänt sorgearbete i glädjens tecken. Det var detta som Malin hade analyserat och sökt kunskap om. Därför förde hon oss tillbaka till Epikuros och Grekland 300 år före Kristi födelse och epikurismen – eftersträvan att finna sinnesfrid och undvika det som skapar oro. Exempel på detta är ”Ta av dig skorna”
Epikuros har även tolkats utifrån ett mera vilt leverne där man bejakar en vällustig livsstil. En långt senare uttolkare av det mänskliga livet är Erasmus av Rotterdam – nederländsk teolog och filosof som lade grunden till en humanistisk grundsyn. I hans skrift ”Dårskapen lov” utvecklar han denna humanism samtidigt som han på ett humoristiskt sätt kritiserar de då gällande religiösa strömningarna. Malin leder oss vidare in i karnevalens mysterium där samhällets ordning för några dagar om året blir det motsatta – en stallknekt blir konung och konungen blir tjänare och allt orkestrerat av narren. Alla lever ut det sant mänskliga, eftersom vi alla är dårar och världen är full av dårskap. Hon fortsätter och hinner att få med Don Quijote, dadaismen och surrealismen och hamnar i genren Crazy. Framför allt öppnar hon våra ögon så att vi ser Povel i en rad av storheter som Bellman, Taube och Adolphsson, där man möter samma förhållande till filosofi, levnadsglädje och förmåga att utveckla både språk och musik till något nyskapande.
Povels sånger och musikstycken kan liknas vid en strut karameller – alla genialt skapade utifrån olika infallsvinklar allt från crazy-humor, pastiser på olika stilarter och genrer som gospelinspirerad med nonsenstext(Var är tvålen?) skillingtryck som via en Boogiewoogie övergår till en rocklåt (Hjalmar och Hulda) och hans genombrott ”Johanssons Boggie woogie vals” där en fyrtaktsdänga spelas i valstakt eller att använda en barnramsa ”Skvallerbytta bing bång” och utveckla den till något annat i ”Titta det snöar” där han driver med den strikta historiebeskrivningen. I karamellstruten finns det utsökta exempel på det epikureiska arvet fångat av Horatius i uttrycket ” Carpe diem quam minimum credula postero” eller i Povels tolkning ”Underbart är kort”.
Vi upplevde eftermiddagen i den fullsatta biosalongen som ett underbart sätt att fånga dagen.
Göran Wallin